Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 66 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
China's Outward Foreign Direct Investment in CEE Countries--Based on Gravity Analysis
Xiong, Xiaoyi ; Paulus, Michal (vedoucí práce) ; Li, Yating (oponent) ; Semerák, Vilém (oponent)
V posledním desetiletí se hospodářská a obchodní spolupráce mezi Čínou a zeměmi střední a východní Evropy rozvíjela vysokým tempem. V roce 2022 se Čína stala významným obchodním partnerem většiny zemí střední a východní Evropy, pokud jde o pořadí a podíl na celkovém objemu obchodu. Problémy, jako jsou obchodní přebytky a hospodářský pokles v postpandemické éře, však způsobily, že budoucí spolupráce mezi Čínou a zeměmi SVE čelí mnoha novým výzvám. Na základě panelových údajů o Číně a 16 vybraných zemích regionu střední a východní Evropy v letech 2012 až 2021 provádí tento článek empirické analýzy a využívá rozšířený gravitační model, aby zjistil faktory ovlivňující čínské OFDI vůči zemím střední a východní Evropy. Kromě toho tento článek také vypočítává efektivnost čínských OFDI na základě stochastického hraničního gravitačního modelu a nakonec uvádí návrhy do budoucna.
The Belt and Road - Is China moving towards the centre of international trade? Assessment of impact on Balkans and Central Europe using network and gravity analysis
Reinštein, Jakub ; Semerák, Vilém (vedoucí práce) ; Komárek, Luboš (oponent)
Nová hedvábná stezka je potenciálně převratnou Čínskou ekonomickou a geopolitickou strategií. V této práci je použit Gravitační model obchodu společně se Síťovou analýzou k posouzení vývoje relativního postavení Číny ve světové obchodní síti, celkového dopadu Nové Hedvábné Stezky a jejího dopadu na státy ve Střední a Východní Evropě a na Západním Balkáně, seskupené v tzv. "17+1 mechanismu". Výsledky ze Síťové analýzy ukazují že od devadesátých let se Čína kontinuálně posouvá do středu světové obchodní sítě. Gravitační model obchodu identifikoval Novou hedvábnou stezku jako signifikantní a pozitivní faktor ovlivňující obchod, ale v případě států z 17+1 mechanismu výsledky nejsou robustní. V závěrečné části práce byl také Gravitační model úspěšně experimentálně obohacen parametry ze síťové analýzy, což ukazuje zajímavý směr dalšího výzkumu. Klasifikace C23, C51, E27, F14 Klíčová slova klicjedna, klicdva, klictri, klicctyri Název práce Nová hedvábná stezka: stává se Čína středem mezinárodního obchodu? Zhodnocení dopadu na Balkán a Střední Evropu pomocí gravitační a síťové analýzy
Assessing the Impact of the Deep and Comprehensive Free Trade Areas on Foreign Trade: the EU-Georgia, EU-Moldova, and EU-Ukraine DCFTAs
Cai, Yaqi ; Paulus, Michal (vedoucí práce) ; Akdogan, Idil (oponent) ; Svoboda, Karel (oponent)
Assessing the Impact of Deep and Comprehensive Free Trade Areas on Foreign Trade: the EU-Georgia, EU-Moldova, and EU-Ukraine DCFTAs Abstract The Deep and Comprehensive Free Trade Areas (DCFTAs) are three free trade areas established between the EU and Georgia, Moldova, and Ukraine, respectively. This paper provides the estimates on the effects of the DCFTAs on foreign trade. Using gravity model on a sample of 178 countries during 2002-2019, we obtain the following results. First, the DCFTAs have significantly enhanced the trade between the EU and three countries, and also facilitated the exports of other countries to the EU and three countries, while the exports of the opposite direction have been restrained by the DCFTAs. Second, the positive influence of the DCFTA on the trade with the EU is significant for Ukraine, and not significant for Georgia and Moldova. Third, in terms of the Central European countries, the DCFTAs have promoted the trade with three countries for Hungary, Czech Republic and Slovakia, whereas the positive effect is not significant in cases of Austria, Germany, and Poland. For Slovenia, the impact is also insignificant but negative. Fourth, the full implementation of the DCFTAs has additional contribution to the trade between three countries and Hungary, Czech Republic and Slovakia....
Impacts of Brexit referendum on European banks: evidence from Country-by-Country Reporting
Moravec, Petr ; Janský, Petr (vedoucí práce) ; Janda, Karel (oponent)
1 Abstrakt V období vyjednávání o brexitu v letech 2016-2019 musely banky ve Spojeném království plánovat svou činnost na základě očekávání, zda budou mít v budoucnu právo "passporting", či nikoli. Důsledky referenda mohou nastínit, co bude skutečný brexit obnášet. Tato diplomová práce zkoumá dopad referenda o brexitu v roce 2016 na bankovní aktivitu 45 největších evropských bank během vyjednávacího období. Pro transakce mezi zeměmi používám gravitační analýzu a pro transakce v rámci jednotlivých zemí zcela novou metodu Synthetic Difference in Differences spolu se Synthetic Control a standardní Difference in Differences. Přestože všechny tyto metody byly v literatuře použity v souvislosti s referendem o brexitu, datový soubor Country-by-Country Reporting (CbCR), který používám, dosud nebyl v takovém kontextu použit. Obrat vykázaný v CbCR evropskými bankami používám jako proxy pro bankovní činnost v letech 2013-2019, a mám tedy čtyři roky před referendem (tj. 2013-2016) a tři roky po referendu (tj. 2017-2019). Pomocí gravitačního modelu jsem našel empirické důkazy o tom, že banky vykázaly nižší obrat od referenda v partnerských zemích o 14,5% až 44,6% v porovnání s jejich domácí zemí. Přesto britské banky...
Modelování prostorových interakcí na příkladu krajských měst
Zelenka, Jaroslav ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Chmelík, Jakub (oponent)
Vedení a plánování dopravy se stává důležitější z hlediska neustále narůstající intenzity prostorových interakcí, které jsou stále ve většině případů realizovány skrze dopravní sítě. Proto tímto specifickým problémem se v rámci dopravní geografie lze zabývat například za pomoci modelování prostorových interakcí. Obecným cílem předkládané diplomové práce je modelování prostorových interakcí a jejich následná komparace s dopravní intenzitou při použití kalibrace za účelem predikce hodnot reálných toků v budoucnu při zohlednění plánovaných změn v dopravní síti. Hlavním použitým metodologickým nástrojem je gravitační model aplikovaný na příkladu krajských měst Česka. Na základě výsledků lze konstatovat, že střediska s menší významností sledovaných vztahů se vyznačují vzdálenější polohou vůči většině center, malým počtem obyvatel, nízkou intenzitou modelových interakcí a nižšími hodnotami dopravních intenzit se sousedními centry. Se samotným růstem střediska se zvyšuje i jeho rozsah interakcí s ostatními středisky. Klíčová slova: modelování prostorových interakcí, gravitační model, modelová interakce, dopravní intenzita, krajská města
Does Aid Lead to More Trade? Evidence of the Effect of US Aid on its Exports
Schütz, Anna ; Paulus, Michal (vedoucí práce) ; Semerák, Vilém (oponent)
This thesis investigates the effect of US development aid on US exports to 134 recipient countries over the time period 1993 to 2015 with an application of the gravity model of international trade. Estimates of one-way panel dataset, specified by a dummy approach and estimated with OLS and PPML, suggest that for every aid dollar spent by the United States, US exports significantly increase by 1.59 US dollar. By lagging the aid variable for several years after disbursement, we find a declining effect of US aid on US exports, which indicates that tied aid is an important channel of the effect's magnitude. The effect does not vary systematically across income groups. Yet for geographical regions with a higher US export share, the impact of US aid on US exports is significantly larger suggesting that existing trading relations contribute to a larger effect of aid on donor's exports. The evidence shows that US aid increases US exports and reinforces economic relations with recipient countries and, thus, can be regarded as an important motive for the donor to provide development aid.
China's One Belt and One Road Initiative and its potential for the tourism industries in Africa, Asia and Europe: a gravity model approach
Jannaschk-Schmitz, Patrick ; Paulus, Michal (vedoucí práce) ; Benáček, Vladimír (oponent)
In 2013, China presented the idea of the infrastructure project One Belt One Road. The thesis aims to analyse the potential effects of the initiative, and how its attempt to improve transport infrastructure will impact EU-tourist flows to participating countries. A closer look to the effects on the tourism industry is justified because of the importance of the touristic sector for the global economy. For instance, the direct contribution of the touristic sector accounted for 2.3 trillion USD worldwide in 2016. A gravity model approach is used in the following paper to examine the significance of road, railway, air service as well as port infrastructure for tourists from the European Union. Afterwards, an OBOR simulation is carried out that forecasts a potential change for EU-tourist inflows. The results go in line with previous gravity model studies regarding the positive relationship of the GDP and the inverse influence of the distance on tourism flows. Furthermore, the findings suggest a significant impact of well-developed road, railway and air service networks. However, the quality of ports did not meet the expectations and is somewhat contra productive for the decision making of EU tourists. The simulation for the improvement of transport infrastructure implies that countries with an under-...
Observing the Effects of CAFTA on Trade Using the Gravity Model of Trade
Škreb, Jan ; Paulus, Michal (vedoucí práce) ; Semerák, Vilém (oponent)
This thesis aims to analyse the effects of the Central America Free Trade Agreement on trade using the gravity model. The principal actors of interest are the United States of America and Central American countries combined with Dominican Republic as the other regional actor. Panel data was used with 153 countries for the period of 1995-2015. The model was specified using the dummy approach and estimated with OLS and PPML estimators to obtain results on effects of trade policy variables on exports. Estimates show mixed results but the general effect of CAFTA on exports is positive and significant. This trade creation effect makes CAFTA an important trade agreement for economic relations between member countries.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 66 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.